DOP Deck

Patsers

Maximiliaan Dierickx SBC

licht

LUMIERE

Patsers is een speciaal project. Het is een enorm grote en vrije visuele speeltuin die Adil en Bilall creëren, maar het is tegelijkertijd ook een limiterende speeltuin, louter en alleen door gebrek aan geld en tijd. Die kwantiteit die nodig is aan shots, locaties, en spielerei is wat Patsers, Patsers maakt. In plaats van tegen de beperkingen in tijd en geld te vechten en te zwoegen, fuck it, we embrace it en we make it work. We passen onze werkwijze in licht aan zodat we een maximum aan vrijheid hebben.

Qua licht betekent dat, dat we groot moeten denken. Eén of drie grote, punchy lampen van veraf opgesteld geven ons meer bewegingsvrijheid qua shots, en gaan ons doen winnen in tijd, in plaats van zeer gedetailleerd te werk te gaan. De uitzondering maakt de regel natuurlijk. Groot denken in licht betekent ook dat we voor veel locaties groot moeten denken. Als we meer ruimte hebben zijn we vrijer en sneller qua licht-installatie, en zijn we ook vrijer qua camera-bewegingen.

LIGHTING

PUNCHY & COLOURFUL, MAAR SERIEUS

We blijven trouw aan de look en feel van Patser, maar we doen een kleine evolutie. Patsers wordt volwassen, serieuzer, iets donkerder en iets meer gecontrasteerd. Kleurrijk, maar we denken na over de kleuren, en de kleurenpsychologie, over de departementen heen.

Vaak komen we samen op set op de draaidag en heeft kostuum, decor, licht en camera geen rekening met elkaar kunnen houden qua kleurgebruik en zit je met een warboel aan betekenisloze kleurcontext. Ik stel voor dat we samen een kleurenwiel maken voor de film gebaseerd op emoties, met primair, secundair en tertiaire kleuren en dat we ons daar dan op richten over de departementen heen. Again, de uitzondering maakt de regel.

LICHT

DAY

We spelen heel natuurlijk met licht overdag, dit om tijd te winnen, maar we introduceren dan wel een interessant kleurenpalet om de beelden te elevaten, kiezen de juiste stand van de zon, en optische elementen zoals glas, spiegels, prisms, om het een eigen zotte look te geven.

MONOTOON / KLEURCONTRAST

KLEUR

Een sterk kleurcontrast is onze basis, maar als de noodzaak er is qua gevoel, emotioneel of om een zekere seriositeit aan een scène te geven kunnen we ook overwegen om monotoon te gaan en kleuren eerder samen te brengen.

KIEZEN WAT WE ZIEN EN WAT NET NIET

FRAMING

Wat we zeker meedragen van Patser naar Patsers is de vrijheid in cadrages, de vlotte bewegingen en de visuele trein die blijft rollen. Statisch is saai, we hebben een steadicam die we ten volle gaan benutten. Een schoudercamera versterkt actie, we spelen met pass-through (fysiek doorgeven van camera van één operator naar de andere) om de schwung er in te houden. Stilstaan doen we als we ook effectief moeten stilstaan bij iets of iemand. Halt roepen als het nodig is.

Nadenken over overgangen tussen de verschillende scènes.

De camera wordt een karakter

CAMERA BEWEGING

Hoewel steadicam onze preferred way to go is, moeten we even nadenken hoe we schoudercamera eventueel ook wat op een zachtere manier kunnen brengen als dat nodig is. Introducing: the ZeeGee. Zie video hieronder, het kan een leuke tool zijn om mee te nemen op deze shoot om een schoudercamera iets te stabiliseren.